![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Zeszyt wielotematyczny Jackowski A. (red.), 2000, Zeszyt wielotematyczny, Peregrinus Cracoviensis, z.8. Recenzje: ks. Maciej Ostrowski ISSN 1425-1922 Język publikacji: polski Cena: 12.60 PLN (w tym 8% VAT). Spis treści
Millenium polskiego pielgrzymowania
Święta Góra Athos
Lough Derg .... - Czyściec świętego Patryka
Sanktuaria i kaplice Bożego Grobu w Polsce
Obrazy maryjne z Kresów
Funkcjonowanie maryjnych ośrodków kultowych w Karpatach Polskich w okresie restrykcji józefińskich (1772-1850)
Dzieje obrazu i kultu Matki Bożej Bolesnej w Staniątkach
Sanktuarium Matki Bożej Uśmiechniętej w Pszowie
Gotycki obraz Matki Boskiej z Różą z bydgoskiej Fary The Gothic painting of Our Lady with a Rose from Bydgoszcz parish church Summary: In 1922, the parish-priest of the church of St Martin and St Nicolas, Bydgoszcz, Father Tadeusz Skarbek-Malczewski, started to make enquiries about a certain painting that depicted the Pieta. It occupied (and still does) the centrepiece of the Baroque main altar, inconspicuous and attracting no greater attention than others. It was covered with a silver plated cloak, while the faces and hands of the two figures were covered with 19th century oil paintings and decals. The inquisitive priest removed the picture from its frame and took off the metal cloak, the oil paintings and the decals to reveal a late-Gothic image of rare beauty. It had been painted in distemper on a wooden board covered with linen fabric and a multi-layered chalk base. Almost the entire height of the painting is occupied by a standing figure of the Madonna surmounting a brown crescent moon with both horns pointing upwards. The dark red rose she holds in her right hand leads to its popular name of 'Our Lady with a Rose', whilst, according to the theological symbolism of the flower, she ought to be called 'Our Lady of the Pure Love'. Ever since it was discovered, the image has continued to attract the undying interest of lovers of early art, numerous Bydgoszcz town aficionados and the organisers of the Marian cult focused on the painting. Experts have agreed that the painting technique, and particularly the relief ornaments in the background and the Madonna's dress, point to the first quarter of the 16th century as the date of the image and they have classified it as a late-Gothic piece with elements of the Renaissance style. Peregrinus Cracoviensis, 2000, z.8, s. 183-204. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISSN 1425-1922
Idea niewolnictwa maryjnego według Św. Ludwika Grigniona de Montfort .... - anachronizm czy wyzwanie i szansa dla współczesnego człowieka?
Sanktuarium na Świętym Krzyżu. Informacja
Morska pielgrzymka kaszubskich rybaków
Krakowskim szlakiem świętych. Przewodnik .... - cz. I
Andrzej Hanich, Góra św. Anny - centrum pielgrzymkowe Śląska Opolskiego 1945-1999. Studium historyczno-pastoralne, Opole 1999, Wydawnictwo Instytut Śląski, stron 522
Antoni Jackowski, Izabela Sołjan, Elżbieta Bilska-Wodecka, Religie świata, Szlaki pielgrzymkowe, Poznań 1999, Wydawnictwo KURPISZ, stron 346, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, tom XV
Tadeusz Kukiz, Wołyńskie Madonny i inne obrazy sakralne z diecezji łuckiej, Biały Dunajec 1998, Ośrodek "Wołanie z Wołynia", stron 210, 2 nlb.; Madonny Kresowe i inne obrazy sakralne z Kresów w diecezji opolskiej, Wrocław 1998, Wydawnictwo Wacław Bagiński, stron 109, 2 nlb.
Janusz Poniewierski, Pontyfikat. Wstęp ks. Józef Tischner. Kraków 1999, Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK, stron 422, 2 nlb., fot. Adam Bujak
Anzelm Janusz Szteinke OFM, Polscy Bracia Mniejsi w służbie Ziemi Świętej (1342-1995), Poznań1999, Franciszkanie, stron 208 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |