![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Skałka - Sanktuarium i Panteon Narodu 750-lecie kanonizacji św. Stanisława Biskupa i Męczennika Kaszowski L. (red.), 2003, Skałka - Sanktuarium i Panteon Narodu 750-lecie kanonizacji św. Stanisława Biskupa i Męczennika, Peregrinus Cracoviensis, z.14. Recenzje: ks. Maciej Ostrowski ISSN 1425-1922 Język publikacji: polski Cena: 22.05 PLN (w tym 8% VAT). Spis treści
Przedmowa
750-lecie kanonizacji św. Stanisława, Biskupa i Męczennika, Patrona Polski
Od Redakcji
Skałka na przełomie tysiącleci
Miejsce męczeństwa św. Stanisława w kulturze i w świadomości narodowej Polaków
Eklezjotwórczy wymiar świętości i męczeństwa Stanisława ze Szczepanowa
Męczeństwo w procesach kanonizacyjnych
Wota skałeczne
Radwanowice a męczeństwo św. Stanisława
Geograficzny zasięg kultu św. Stanisława w Polsce
Skałka jako Panteon Narodowy
Barokowy kościół Na Skałce, historia powstania i geneza formy
Religijna wymowa barokowego wnętrza kościoła Na Skałce
Organy Kościoła Na Skałce - historia i teraźniejszość
Wincenty Pol jako geograf
"Kościołów krakowskich i rzeczy w nich widzenia (...) godnych krótkie opisanie" - loca sacra Krakowa w najstarszym przewodniku po mieście "A Short Description of the Cracows Churches and the Things Collected There that Are Worth Seeing ["Kościołów krakowskich i rzeczy w nich widzenia (...) godnych krótkie opisanie"] - Loca Sacra of Cracow in the oldest city guide Summary: From the early Middle Ages Cracow was one of the most important pilgrimage centres of our country. Already in the 15th century the capital of Poland was called the second Rome because of many sanctities collected in the numerous churches of the city. At the beginning of the 17th century in Cracow together with the adjacent lands there was the biggest concentration of secular and monastical clergy: in the area of twelve parishes there were 53 sacred objects: 32 churches and 21 convents, 16 of which had their own churches. Within this strongly connected to the city community stable church structure there were also cult centres of a special character and importance. They were the Cracow loca sacra. They gained the biggest popularity in the 17th century but already at the end of the 16th century the reputation of Cracow as a pilgrimage centre made a great number of pilgrims visit the capital. Then it was understood that the visitors needed a printed city guide that would make it easier for them to find the most precious sanctities of the city. Peregrinus Cracoviensis, 2003, z.14, s. 205-217. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISSN 1425-1922
Kościół Na Skałce wśród krakowskich loca sacra w przewodnikach z XVII-XIX wieku |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |