![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Zeszyt wielotematyczny Jackowski A. (red.), 1996, Zeszyt wielotematyczny, Peregrinus Cracoviensis, z.4. Nakład wyczerpany. Język publikacji: polski Spis treści
Wstęp
Pielgrzymka
Ojciec Rufin Józef Abramek wielki przeor Jasnej Góry (1984-1990)
Maryja - Królową Polski
Piesza pielgrzymka ze Skałki w Krakowie na Jasną Górę
Piesza Pielgrzymka Krakowska na Jasną Górę
Chrześcijańskie spojrzenie na środowisko geograficzne jako przestrzeń pielgrzymowania
Motywy przyrodnicze w legendach o Matce Bożej na Polskim Podkarpaciu
Symbolika narodowa i religijna centrum pielgrzymkowego w odniesieniu do współczesnej tożsamości Polaków The National and Religious Symbolism of Pilgrimage Centres in Relation to the Modern Polish Sense of Identity Summary: The article is concerned with certain aspects of the contemporary role of pilgrimage centres in the transformation process which is currently taking place in Polish society's sense of identity. As the 20th century draws to a close, the dynamics of European culture are tending towards the evolution of new forms of a collective sense of identity, and the search for new, but also the revival of old, symbolic forms of expression for society's collective existence. The traditional forms of worship are acquiring new functions, thereby becoming an important factor in the creation of new identities. In contemporary Europe pilgrimage is an expression both of the traditional kind of religious piety, individual and collective, and of the Post-Modernist pluralist culture, a quest for a distinct and specifically local sense of identity. Pilgrimage may also become the means of expression for an ideology or political identity. Under Communism religious pilgrimage in Poland had a political and national dimension; it was a symbol of the links between national and religious identity, and the continuity of tradition. The national mission of the Roman Catholic Church in Poland was associated with a search for the symbolic framework for collective worship and celebration that was common to many European countries. Jasna Góra is of course Poland'sprincipal pilgrimage centre from the point of view of national identity. In the period under Communist domination this central symbol of patriotism was the destination of all who could not see themselves in the officially endorsed view of the world and who wished to demonstrate this. Jasna Góra is now in a new situation, in a country whose society is experiencing an identity crisis. The ideological divisions have become more complex; the role of the Church has changed; the social and cultural identity of the Polish people is coming to be more like a pluralist mosaic in character. The focus for the nation's pilgrimagesis turning into a battlefield for the ideological identity of Polish society and for the continuation of its national and religious tradition. Peregrinus Cracoviensis, 1996, z.4, s. 103-112. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ
Status prawny pielgrzymów. Wybrane aspekty prawne pielgrzymowania w wiekach średnich
Miasto żydowskie na Kazimierzu jako ośrodek ruchu turystycznego i pielgrzymkowego
Chrześcijańskie wartości turystyki
Pielgrzymka królowej Elżbiety Łokietkówny do Rzymu w 1343 roku
Wybrane miejsca pielgrzymkowe w Irlandii
Sanktuarium maryjne XX.Orionistów w Zielenicach
Święta Góra Grabarka
Meteory -"Klasztory Zawieszone w Niebie"
Pielgrzymka i Sanktuarium w sensie historycznym teologiczno-biblijnym
Pielgrzymi polscy w Ziemi Świętej 1350-1450
Ewangelicy na Śląsku Cieszyńskim od XVI wieku do 1918 roku
Pielgrzymki do sanktuariów męki pańskiej w Polsce - geneza, przemiany, współczesność
Trasy pieszych pielgrzymek z Warszawy na Jasną Górę
Pielgrzymki osób z upośledzeniem umysłowym, ich rodzin i przyjaciół, uczestników Ruchu "Wiara i Światło"
Bardo Śląskie jako ośrodek kultu religijnego
Wambierzyce jako ośrodek kultu religijnego
Kronika Zakładu Geografii Religii |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |