![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Geografia i Sacrum, tom 2 Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków. Recenzje: prof. dr hab. Alicja Zemanek ISBN 83-88424-43-2 Język publikacji: polski Cena: 21.00 PLN (w tym 5% VAT). Spis treści
Strona tytułowa, spis treści
Muzeum Kultury Łemkowskiej w Zyndranowej
Fenomen sukcesu turystycznego Dubaju (ZEA). Przyczyny i prognozy na przyszłość
Walory turystyczne przestrzeni sakralnej ponorbertańskiego Żukowa
Świadomość ekologiczna radnych wybranych terenów chronionych w Polsce
Między sacrum a profanum. Problemy badawcze współczesnej geografii turyzmu
Wpływ turystyki pieszej na przekształcanie rzeźby Tatr
Sacrum mit symbole jako źródła doznań turystycznych
Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze obszarów górskich
Koncepcja zintegrowanych badań nad turystyką
Rozwój podmiejskich osiedli letniskowych w świetle koncepcji cyklu życia obszaru turystycznego. Przykład podłódzkiego letniska w Wiśniowej Górze
Turystyka studencka w Polsce
Wielokulturowe dziedzictwo Dolnego Śląska jako podstawa rozwoju turystyki etnicznej (sentymentalnej)
Kościoły w środowisku geograficznym Podhala
Źródło św. Stanisława w Cieślinie. Przyroda i sacrum
Krajobraz religijny historycznego centrum Amsterdamu od XIII do XX w.
Religijność morska i nadmorskie sanktuaria
Społeczna doktryna kościoła. Refleksje dla geografii i jej nauczania w szkołach.
Les nouvelles paroisses rurales du diocese de Clermont-Ferrand (France)
Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju sieci parafii w regionie przemysłowym
Akwalne miejsca święte w tradycji Pomorza
Prayaga: the ritualscape of a Hindu pilgrimage place
Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej jako miejsce pielgrzymowania i turystyki religijnej
Funkcja sakralna staromiejskich dzielnic Małopolski
De Saint-Emilion a Saint-Amour, crus viticoles et patronage des saints, en France
Święte góry Jerozolimy
Bernardyńskie sanktuaria w Polsce
Miasto a religia. Niektóre aspekty przestrzenne
Człowiek przestrzeń sacrum. Refleksje na temat turystyki i migracji pielgrzymkowych we współczesnym świecie
Koniec geografii religii? Problem znaczenia badań religii we współczesnej geografii człowieka
Czynnik tradycji miejsca w kreowaniu krajobrazów kalwaryjskich. (Szkic problematyki)
Sahara i sacrum. Notatka z podróży przez piaski i czas
Kościoły Poznania: sacrum i profanum
Sanktuaria maryjne w diecezji tarnowskiej
Rzeka i sacrum
Pojęcie przestrzeni sakralnej
Sacrum w parkach narodowych w polskich Karpatach
Kalwaria Wejherowska jako miejsce kultu religijnego Kalwaria Wejherowska as a religious cult site Summary: Following an introduction presenting the foundations on which Polish Calvarias developed the paper discuses the role played by Kalwaria Wejherowska, as a religious cult site for the northern Polish regions of Pobrzeże and Pojezierze Kaszubskie. The credit for the establishment of the first Calvary in the Royal Prussia is first and foremost due to Jakub Wejher (1609-1657), a Malbork Senator personally involved in the funding and the establishment of the town of Wejherowo. From a spatial point of view Kalwaria Wejherowska, also known as the Holy Hills or Kaszubian Jerusalem, is part of a system comprising the town of Wejherowo, a monastery complex and a wooded park with 26 chapels interconnect by mostly cobbled pilgrim paths (fig. 1). The vertical drop between the lowest point, the Chapel of the Grave of Mother of God (52.0 m above sea level) and the highest point, the House of Caiaphas (112.2 m above sea level) is 60 m. From the very beginning, Kalwaria Wejherowska had a considerable influence on the development of the local religious cult. Indulgences provided a strong stimulus boosting the pilgrimage movement. Today, the pilgrimage tradition is said to be three hundred years old. As early as in 1678, Pope Innocent XI issued a special Breve extending indefinitely the possibility of obtaining absolute indulgences at Kalwaria Wejherowska. This pilgrimage centre, ranking number one within the Chełmińska Diocese until the 19th c., celebrated three main indulgencies, including on the days of Apostle Saint Philip and Apostle Saint James of the Ascension Day and on the Day of the Holy Trinity. Holy services of the Way of the Cross used to be held during Lent, as well as on those festive days. Currently, there are five indulgency festivals celebrated at Kalwaria Wejherowska, including the Ascension, Holy Trinity, Our Lady Health of the Sick, Assumption of the Blessed Virgin and the Triumph of the Holy Cross. A Way of the Cross service is celebrated each Friday of Lent, just as in the past. A pilgrimage migration study shows that a great majority of the pilgrims (tab. 1) comes form dioceses nearest to Wejherowo (Gdańska and Pelplińska Dioceses), i.e. nearly 86% in 2000 and ca. 72% in 2003. This means that the site has a regional hinterland. Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków, s. 403-416. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISBN 83-88424-43-2
The geography of Hindu pilgrimage in India: from trend to perspective
Fenomen Lourdes
Nekropolie jako miejsce w przestrzeni społeczno-kulturowej Łodzi. Ranga i specyfika ich znaczeń społecznych
Warmińskie pielgrzymki piesze
Roślina i sacrum w historii cywilizacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |