![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Geografia i Sacrum, tom 2 Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków. Recenzje: prof. dr hab. Alicja Zemanek ISBN 83-88424-43-2 Język publikacji: polski Cena: 21.00 PLN (w tym 5% VAT). Spis treści
Strona tytułowa, spis treści
Muzeum Kultury Łemkowskiej w Zyndranowej
Fenomen sukcesu turystycznego Dubaju (ZEA). Przyczyny i prognozy na przyszłość
Walory turystyczne przestrzeni sakralnej ponorbertańskiego Żukowa
Świadomość ekologiczna radnych wybranych terenów chronionych w Polsce
Między sacrum a profanum. Problemy badawcze współczesnej geografii turyzmu
Wpływ turystyki pieszej na przekształcanie rzeźby Tatr
Sacrum mit symbole jako źródła doznań turystycznych
Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze obszarów górskich
Koncepcja zintegrowanych badań nad turystyką
Rozwój podmiejskich osiedli letniskowych w świetle koncepcji cyklu życia obszaru turystycznego. Przykład podłódzkiego letniska w Wiśniowej Górze
Turystyka studencka w Polsce
Wielokulturowe dziedzictwo Dolnego Śląska jako podstawa rozwoju turystyki etnicznej (sentymentalnej)
Kościoły w środowisku geograficznym Podhala
Źródło św. Stanisława w Cieślinie. Przyroda i sacrum
Krajobraz religijny historycznego centrum Amsterdamu od XIII do XX w.
Religijność morska i nadmorskie sanktuaria
Społeczna doktryna kościoła. Refleksje dla geografii i jej nauczania w szkołach.
Les nouvelles paroisses rurales du diocese de Clermont-Ferrand (France)
Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju sieci parafii w regionie przemysłowym
Akwalne miejsca święte w tradycji Pomorza
Prayaga: the ritualscape of a Hindu pilgrimage place
Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej jako miejsce pielgrzymowania i turystyki religijnej
Funkcja sakralna staromiejskich dzielnic Małopolski
De Saint-Emilion a Saint-Amour, crus viticoles et patronage des saints, en France
Święte góry Jerozolimy
Bernardyńskie sanktuaria w Polsce
Miasto a religia. Niektóre aspekty przestrzenne
Człowiek przestrzeń sacrum. Refleksje na temat turystyki i migracji pielgrzymkowych we współczesnym świecie
Koniec geografii religii? Problem znaczenia badań religii we współczesnej geografii człowieka
Czynnik tradycji miejsca w kreowaniu krajobrazów kalwaryjskich. (Szkic problematyki)
Sahara i sacrum. Notatka z podróży przez piaski i czas
Kościoły Poznania: sacrum i profanum
Sanktuaria maryjne w diecezji tarnowskiej
Rzeka i sacrum
Pojęcie przestrzeni sakralnej
Sacrum w parkach narodowych w polskich Karpatach
Kalwaria Wejherowska jako miejsce kultu religijnego
The geography of Hindu pilgrimage in India: from trend to perspective
Fenomen Lourdes
Nekropolie jako miejsce w przestrzeni społeczno-kulturowej Łodzi. Ranga i specyfika ich znaczeń społecznych
Warmińskie pielgrzymki piesze
Roślina i sacrum w historii cywilizacji The plant and the sacrum in the history of civilisation Summary: Believing in the miraculous powers of Nature, and the beneficial properties of plants providing food, wood or medicines, have been associated with Man since the oldest times as an inseparable part of cognition. In the oldest civilizations there was an abundant knowledge of the plant realm, closely associated with religious life and curing practices. In Ancient Egypt, the knowledge of medicinal plants was accumulated by priest-physicians in the temples of either the god of wisdom (Thoth) or of medicine (Imhotep). One of the oldest written sources with botanical and pharmaceutical contents is Ebers papyrus (ca 1550 BC), listing the names of some 150 species of medicinal plants. Many of these were worshipped as sacred plants and used in religious rites, e.g. date-palm (Phoenix dactylifera), white lotus (Nymphaea lotus) associated with cult of Osiris, as well as plants with hallucinogenic or narcotic properties such as the common poppy (Papaver somniferum). The abundance and beauty of nature of the Mediterranean have been reflected in the mythology of the ancient Greeks and Romans. The patron of the plant realm was the goddess Chloris (Roman Flora), and of medicine Asclepios (Roman Aesculapius). The sacred plants of ancient Greece included, among others, the olive (Olea europaea) devoted to Athena, vine (Vitis vinifera) associated with the cult of Dionysius (Roman Bacchus), ivy (Hedera helix),whose evergreen leaves symbolised the power of life, and bay tree (Laurus nobilis) associated with the cult of Apollo. After the fall of ancient Rome, the scientific achievements of antiquity (together with some old beliefs regarding plants) have been saved by the Christian Church. Monasteries established in many countries north of the Alps and in Central Europe (also in Poland) became centres of cult and medical treatment. For this reason many Mediterranean plants assumed a new symbolism, associated with the Bible and the liturgy of mass e.g. bourbon lily (Lilium candidum) symbolizing spiritual purity, rose (Rosa sp.), whose thorns symbolised the torment of Christ and flowers the perfection of life in paradise. The same happened to Mediterranean plants with evergreen leaves which symbolised eternal life, such as boxwood (Buxus semervirens), myrtle (Myrtus communis), rosemary (Rosmarinus officinalis) and ivy (Hedera helix). In the lands of Western, Central and Northern Europe the ancient traditional knowledge of the plant world endured, which after the Christianization of Europe merged with ancient beliefs and the symbolism of the Holy Scripture. For example, there was a very popular cult of mandrake (Mandragora sp.), a Mediterranean plant with hallucinogenic and narcotic properties, later replaced in Central Europe by henbone (Hyoscyamus niger) and belladonna (Atropa belladonna). For example, the plants repelling evil powers included mugwort (Artemisia vulgaris) and vervain (Verbena officinalis), used in the celebrations of Midsummers Day. The scientific revolution of the 19th and 20th centuries, coupled with progressive specialisation in science, brought about the separation between science, arts and humanities, and religion. The price paid for the success of contemporary science is its fragmentation into narrow specialist domains, which then lost contact with one another as well as with the whole entity composed of Nature and a cognitive subject that is Man. Since the 1990s, many naturalists, humanists and theologians have begun stress the necessity of bringing science, art and religion closer again. All this has given rise to the development of new areas such as bioethics, eco-philosophy or eco-ethics. Perhaps a new synthesis, a new humanistic approach to Nature, will provide us with a new cultural paradigm where Nature with its multi-dimensional aspects, with the sacrum contained in each plant as perceived by priests, artists and scientists since the earliest times will become a new supreme value. Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków, s. 471-480. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISBN 83-88424-43-2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |