![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Bilska-Wodecka E., Sołjan I. (red.), 2010 , Peregrinus Cracoviensis, z. 21. Recenzje: prof. dr hab. Antoni Jackowski, prof. dr hab. Eugeniusz Rydz ISSN 1425-1922 Język publikacji: polski Cena: 21.00 PLN (w tym 8% VAT). Spis treści
Tożsamość i droga pielgrzyma w nauczaniu George'a Basila Hume'a
Geneza i funkcjonowanie sanktuariów Pańskich w Polsce w okresie odnowy potrydenckiej (XVI-XVIII w.)
Prześladowanie polskiego duchowieństwa rzymskokatolickiego przez niemieckie władze okupacyjne
Obiekty sakralne w kontekście kształtowanej przestrzeni
Krajobraz sakralny wyspy Thasos w Grecji
Andrzej Bobola - duszpasterz i męczennik
Zawiłe drogi relikwii św. Andrzeja Boboli
Pierwsze na świecie Muzeum św. Andrzeja Boboli
Jerozolima - centrum pielgrzymkowe pierwszych chrześcijan
Sanktuaria południowego Podlasia - ich historia i rola w wielowyznaniowym regionie Sanctuaries of South Podlasie - their history and role in the multidenominational region Summary: The paper focuses on four sanctuaries: Kodeń, Jabłeczna, Pratulin, and Kostomłoty. All four are located in the northern part of Lublin Province called the region of South Podlasie. Due to its rich history and location near the Polish border, Podlasie has always been an example of the coexistence of various nations and religions. Today, a number of sacred sites serve as distinguishing symbols of this multicultural region. The sanctuaries in question represent three main Christian faiths present in Podlasie: Catholicism, the Russian Orthodox faith, and the Uniate faith. Each sanctuary is unique in its own way: miraculous paintings, icons, and relics of martyrs. Throughout the ages, all four sanctuaries have witnessed numerous painful events that had taken place in the region. Each one has played a significant role in the history of the region. Above all, the four sacred sites have always been very important to the inhabitants of the Podlasie region. There are several reasons for this. All four sites serve as major pilgrimage centers that attract and consolidate believers of different faiths. Hundreds of pilgrims gather for joint prayers and masses on religious feasts. In addition to serving as major religious centers, the four sanctuaries have assumed other types of social, political, cultural, educational, and recreational functions. While such secular pursuits can mean different things to different people, they have helped the sanctuaries "grow their brand". Peregrinus Cracoviensis, 2010, z. 21, s. 115-132. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISSN 1425-1922
Profanum w służbie sacrum sanktuarium licheńskiego
Piesza pielgrzymka koszalińsko- kołobrzeska na Jasną Górę i jej zasięg oddziaływania przestrzennego w diecezji
Spotkania modlitewne na górze Ossona w Częstochowie wobec tradycji pielgrzymowania
Mariazellerbahn jako linia kolejowa o znaczeniu pielgrzymkowym
Społeczność muzułmańska w Niemczech (od lat 60. XX w. do czasów współczesnych) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |