![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Bilska-Wodecka E., Sołjan I. (red.), 2010 , Peregrinus Cracoviensis, z. 21. Recenzje: prof. dr hab. Antoni Jackowski, prof. dr hab. Eugeniusz Rydz ISSN 1425-1922 Język publikacji: polski Cena: 21.00 PLN (w tym 8% VAT). Spis treści
Tożsamość i droga pielgrzyma w nauczaniu George'a Basila Hume'a
Geneza i funkcjonowanie sanktuariów Pańskich w Polsce w okresie odnowy potrydenckiej (XVI-XVIII w.)
Prześladowanie polskiego duchowieństwa rzymskokatolickiego przez niemieckie władze okupacyjne
Obiekty sakralne w kontekście kształtowanej przestrzeni
Krajobraz sakralny wyspy Thasos w Grecji
Andrzej Bobola - duszpasterz i męczennik
Zawiłe drogi relikwii św. Andrzeja Boboli
Pierwsze na świecie Muzeum św. Andrzeja Boboli
Jerozolima - centrum pielgrzymkowe pierwszych chrześcijan
Sanktuaria południowego Podlasia - ich historia i rola w wielowyznaniowym regionie
Profanum w służbie sacrum sanktuarium licheńskiego
Piesza pielgrzymka koszalińsko- kołobrzeska na Jasną Górę i jej zasięg oddziaływania przestrzennego w diecezji
Spotkania modlitewne na górze Ossona w Częstochowie wobec tradycji pielgrzymowania Prayer meetings on Mt. Osson in Czestochowa in the pilgrimage tradition Summary: Throughout human history, mountains have been treated as special places, as centers of the world and as places where the gods reside. Mountains were seen as places where inertia (sacrum - eternity) meets motion (mortal world) and this unique juncture has always been a source of reflection on the role of transcendence. Majestic biblical mountains have always played a special role in human history as places where the Sacred had revealed itself in a number of ways (hierophany). Over the ages, mountains became symbols of sanctification, stability, infallibility, eternity, meditation, magnificence, peace, power, and survival. The sanctuary and monastery of the Pauline Fathers in Czestochowa, called Jasna Gora, is located on a limestone hill about 295 meters above sea level. Jasna Gora has always been a very important site in the Catholic Church. Today, it is a leading center of Marian prayer along with Lourdes and Fatima. Jasna Gora is known as the spiritual capital of Poland. This reputation has evolved over the centuries due to the presence (since 1384) of the miraculous painting of the Our Lady of Czestochowa at Jasna Gora. Pilgrims from all over Poland been traveling to Jasna Gora on foot for centuries. The pilgrimages combine the elements of prayer, sacrifice, fasting, and physical effort. The Sanctuary of Jasna Gora is located in the western part of the city of Czestochowa. On the other hand, the eastern part of the city is gradually adopting a brand new tradition of pilgrimages to Mt. Osson, a trend associated with the devotion to the Our Lady of Lourdes. The purpose of the article is to describe the pilgrimages, identify their origin and their place in the city's sacred space, as well as to explain their meaning to the local Catholic community. Peregrinus Cracoviensis, 2010, z. 21, s. 165-176. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISSN 1425-1922
Mariazellerbahn jako linia kolejowa o znaczeniu pielgrzymkowym
Społeczność muzułmańska w Niemczech (od lat 60. XX w. do czasów współczesnych) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |