![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Bilska-Wodecka E., Sołjan I. (red.), 2010 , Peregrinus Cracoviensis, z. 21. Recenzje: prof. dr hab. Antoni Jackowski, prof. dr hab. Eugeniusz Rydz ISSN 1425-1922 Język publikacji: polski Cena: 21.00 PLN (w tym 8% VAT). Spis treści
Tożsamość i droga pielgrzyma w nauczaniu George'a Basila Hume'a
Geneza i funkcjonowanie sanktuariów Pańskich w Polsce w okresie odnowy potrydenckiej (XVI-XVIII w.)
Prześladowanie polskiego duchowieństwa rzymskokatolickiego przez niemieckie władze okupacyjne
Obiekty sakralne w kontekście kształtowanej przestrzeni
Krajobraz sakralny wyspy Thasos w Grecji
Andrzej Bobola - duszpasterz i męczennik
Zawiłe drogi relikwii św. Andrzeja Boboli
Pierwsze na świecie Muzeum św. Andrzeja Boboli
Jerozolima - centrum pielgrzymkowe pierwszych chrześcijan
Sanktuaria południowego Podlasia - ich historia i rola w wielowyznaniowym regionie
Profanum w służbie sacrum sanktuarium licheńskiego
Piesza pielgrzymka koszalińsko- kołobrzeska na Jasną Górę i jej zasięg oddziaływania przestrzennego w diecezji
Spotkania modlitewne na górze Ossona w Częstochowie wobec tradycji pielgrzymowania
Mariazellerbahn jako linia kolejowa o znaczeniu pielgrzymkowym The Mariazellerbahn as a "pilgrimage" rail line Summary: The Mariazellerbahn is the only rail line in Austria whose construction was prompted primarily by the existence of the Shrine of Our Lady of Mariazell - the national sanctuary of Austria. The narrow-gauge line (760 mm) connecting Mariazell with St. Pölten - the largest town and capital of Lower Austria - was opened to passenger traffic in 1907. The line was electrified just four years later, as one of the first rail lines in the world to use single-phase alternating current. The line belongs to Austrian Federal Railways (Austrian acronym: ÖBB) and is 84.2 km long. It is divided into two sections: 1) the valley section, where passenger service is well-developed, and 2) the mountain section, where only a few trains are in service. The tourist significance of the Mariazellerbahn is substantial because of its technological value and the attractiveness of the ambient alpine landscape, which includes the largest nature reserve in Austria - the Naturpark Ötscher-Tormäuer. The Mariazellerbahn is not very important in terms of the pilgrimage movement. Only about 96,000 passengers travel the final section of the line every year, whereas the estimated number of pilgrims in Mariazell is about one million (2003 data). Additional trains do run along the line during important celebrations at Mariazell. An example of this was the Central European Catholic Day in 2004 when 4,800 people traveled in special trains. The reasons for the insignificant role of the rail line in pilgrimage transportation are: 1) the large distance from the Mariazell rail station to the Basilica (1.2 km), 2) the inflexibility of the railway company, 3) the lack of information about the rail line, and 4) the inappropriate attitude of the Austrian Federal Railways towards customers on local and especially narrow-gauge rail lines. However, this situation may change on January 1, 2011 when the State of Lower Austria is scheduled to take over the local railway network from Austrian Federal Railways. Peregrinus Cracoviensis, 2010, z. 21, s. 177-186. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISSN 1425-1922
Społeczność muzułmańska w Niemczech (od lat 60. XX w. do czasów współczesnych) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |