![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Prace wielotematyczne" Miasto w badaniach geografów Miasto w badaniach geografów, 2015, IGiGP UJ, Kraków. Publikacja sprzedawana jest w komplecie obejmującym tom I i tom II. Podana cena egzemplarza obejmuje łącznie oba tomy publikacji. tom 1.: ISBN 978-83-640089-13-8 Język publikacji: polski Cena: 60.00 PLN (w tym 5% VAT). Spis treści
TOM 1
List do Profesora Zygmunta Górki
Życiorys naukowy Profesora Zygmunta Górki
Prace magisterskie napisane pod kierunkiem prof. dr. hab. Zygmunta Górki w latach 1989-2014 w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ
Funkcje religijne miasta. Zarys problematyki
Polityka lokalna i współpraca transgraniczna miast nadgranicznych - przykład miast bliźniaczych Guben i Gubin
Zachowania i preferencje przestrzenne młodych artystów w mieście na przykładzie Krakowa i Katowic
Stare i "nowe" wartości w turystyce miejskiej. Zarys problematyki
Wybrane elementy przyrodniczo-kulturowe w układzie przestrzenno-funkcjonalnym Florencji
Propozycja nowej metodyki badań przemian struktur funkcjonalno-przestrzennych miast
Transport publiczny w dzielnicach staromiejskich polskich miast
Modelowanie pieszej dostępności przestrzeni miejskiej w teorii space syntax Modelling of pedestrian accessibility to urban space in the space syntax theory Summary: The article deals with pedestrian accessibility to stations of public transport. It presents an example of how the space syntax theory can be used for studying space morphology and assessing the potential of pedestrian movement based on its complexity. The second aim of the article is to point to the common problem of using inappropriate cognitive methods in studies concerned with the potential effect of public transport on urban space. Formulating wrong conclusions in studies based on inadequate methods may have serious practical consequences, as founding of infrastructure investments must be justified by such studies. In consequence, investments based on flawed research will fail to stimulate changes in transport-related behaviours. For the sake of the present article I studied the pedestrian metric accessibility to the train station Kraków Łobzów within a 250 m and a 500 m radius. Next, I looked at the relationship between the results of this analysis and the concentric equidistances for the same values of radius. I used the Space Syntax theory tools to identify the urban environment of the studied area, its structure and its potential for induction of mobility. Specifically, using these tools I calculated indexes of spatial integration for areas within a 250 m and 500 m radius. These indexes were then correlated with the number of nodes in the geometric network of pedestrian traffic. All analyses were performed under four scenarios: for the current state, for the planned state, as well as for two author's proposals of transformation of the morphology of street network. Based on the above analyses I found that calculating the metric distance from a given point in space is the easiest method of assessing the actual accessibility to a destination. However, the quality of information it rovides is controversial. This analysis specifies the physical distance from a given point in space, making the method more adequate than the method of concentric equidistances for determining zones of reaching e.g. train or underground stations. However, the information it provides is incomplete, as it misses the actual movement patterns. This is because the metric method assumes that humans tend to move along the shortest paths, which is not always the case. A different approach, based on measuring angular distance, is the method of choice for quantifying values of points in space. Angular distances are more natural for humans, which has been shown in numerous studies cited in the bibliography. The change of the street network which I postulate here, following the assumption of minimizing the angle of change in movement direction, did indeed result in larger parts of the studied area being considered highly spatially integrated zones. The above method may be best suitable for determining highly integrated regions in the process of planning of both new transport infrastructure and new districts. Słowa kluczowe: kluczowe: przestrzeń urbanistyczna, dostępność, integracja przestrzeni, ruch pieszy, space syntax Słowa kluczowe (w języku angielskim): urban space, accessibility, integration of space, pedestrian traffic, space syntax Miasto w badaniach geografów, 2015, IGiGP UJ, Kraków, s. 183. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ tom 1.: ISBN 978-83-640089-13-8
Imigranci w przestrzeni Oslo
Cechy klimatu miasta a klimat Krakowa
Uproszczenia i wyzwania badawcze w studiach nad bliskością
Informacyjna funkcja zachowanych średniowiecznych nazw ulic Krakowa, Poznania i Wrocławia
Smok jako symbol i jego obecność w przestrzeni miasta Krakowa
Kierunki sakralizacji przestrzeni polskich miast
Użytkowanie ziemi w sąsiedztwie portów lotniczych Polski
Uniwersytet Jagielloński i jego rola w organizacji przestrzeni
Wpływ autostrady na krajobraz i środowisko przyrodnicze południowej części Krakowa między Opatkowicami a Rżąką
Geografia współpracy międzynarodowej polskich miast
Użytkowanie ziemi w strefie podmiejskiej Krakowa w XXI wieku na przykładzie sołectwa Bolechowice
TOM 2
Wprowadzenie
Przemiany demograficzne w dużych miastach Polski na początku XXI w.
Zmiany zaludnienia oraz struktur demograficznych mieszkańców Krakowa na tle Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego w okresie transformacji
Współczesne planowanie przestrzenne Krakowa - krótki zarys polityki miasta a model rozwoju miasta zwartego
Czynniki sukcesu kreatywnej destrukcji gospodarki Bielska-Białej
Zielone dachy - chwilowy trend, realna przyszłość czy utopia?
Łódź - miasto malejące. Porównanie z największymi miastami Polski
Inteligentne miasta - przegląd rozwiązań
Cittaslow, a qualitative approach to small towns' local development
Przemiany struktury rodzajowo-przestrzennej elektrowni w Polsce opartych na odnawialnych zasobach energii
Wpływ sytuacji materialnej mieszkańców na postrzeganie wizerunku miasta (na przykładzie Rzeszowa)
Przestrzenne zróżnicowanie sytuacji ekonomicznej miast średniej wielkości w Polsce
Wpływ Krakowa na ekonomiczne i społeczne aspekty życia w opinii mieszkańców wsi terenów podmiejskich
Miasta Ameryki Łacińskiej w warunkach kryzysu gospodarczego
Modele przestrzeni społecznej złożonych układów osadniczych (wybrane aspekty teoretyczno-empiryczne)
O nowe miejsce strategii rozwoju w polityce miejskiej, z perspektywy badań porównawczych miast Europy Środkowej |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |